Followers

Jutawan Muda

Monday, December 6, 2010

Doa akhir tahun dan awal tahun

Assalamualikum

Pejam celik..pejam celik..pejam x celik-celik dah setahun kita penumpang di bumi Allah..ni nak kongsi la sikit doa akhir dan awal tahun..sama2 kita baca insyallah semoga ia diperkanankan oleh-Nya..

Bismillaahirrahmaanirraahiim, wa shollalloohu'alaa sayyididinaa muhammaadin wa'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama, Alloohumma maa'amiltu fii hadzihis sanati mimmaa nahaitanii'anhu falam atub minhu wa lam tardhohu wa lam tansahu wa hamiltu 'alayya ba'da qudrotika 'uquubati wa da'autanii ilattaubati minhu ba'da jiroo-atii 'alaa ma'shiyatika fa-innii astaghfiruka faghfirlii bifadhlika wa maa'amiltuhu fiiha mimma tardhoohu wa wa'adtanii 'alaihits tsawaba wa as-aluka. Alloohumma yaa kariimu yaadzal jalaali wal ikroomi antaqobbalahu minnii walaa taqtho' rojaa-i minka yaa kiriimu wa shollalloohu 'alaa sayyidinaa muhammadin wa 'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama.
"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau. Wahai Tuhanku, apa yang hamba perbuat sepanjang tahun ini berupa perbuatan perbuatan yang Paduka larang hamba melakukannya, sedangka hamba belum bertaubat dari padanya dan Paduka tidak meridhainya dan tidak melupakannya, dan Padukapun telah menyayangi hamba setelah Padukapun kuasa untuk menyiksa hamba, kemudian Paduka menyeru hamba untuk bertaubat setelah hamba bermaksiat kepada Paduka. Karena itu, hamba mohon ampunan dari Paduka, maka ampunilah hamba dengan Anugerah-Mu. 
Dan apa yang telah hamba kerjakan ditahun ini adalah berupa perbuatan yang Paduka ridhai dan Paduka janjikan pahala atasnya, Hamba mohon pada-Mu wahai Tuhanku, Dzat Yang Maha Mulia, yang memiliki Kebesaran dan Kemuliaan, agar Paduka terima amalan hamba dan jangan hendaknya Paduka putuskan harapan hamba dari-Mu, wahai Dzat Yang Maha Mulia. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau."

Doa ni boleh di baca antra Asar dan Maghrib..secantik2nya selepas solat Asar sebanyak 3x pada akhir zulhijah..
Sesiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka berkatalah syaitan : 'Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku mengoda anak Adam pada setahun in dan ALLAH binasakan aku satu saat jua'. Dengan sebab membaca doa ini, ALLAH mengampukan dosanya setahun.






Bismillaahirohmaanirrohiim. wa shollalloohu 'alaa sayyidinaa muhammadin wa 'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama. Allohumma antal abadiyyul qodiimul awwalu wa 'alaa fadhlikal 'adliimi wujuudikal mu'awwali wahaadza'aamunjadiidun qod aqbala nas-alukal 'ishmata fiihi minasysyaithooni wa auli yaa-ihi wa junuudihi wal 'auni 'alaa haadzihil ammaaroti bissuu-i wal istighooli bimaa yuqorribunii ilaika zulfa yaa dzal jallali wal ikroom. wa shollalloohu 'alaa sayyidinaa muhammadin wa 'alaa aalihi wa shohbihii wa sallama.
"Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau.
Wahai Tuhanku, Paduka adalah Dzat Yang Maha Kekal, dahulu dan Awal. Hanya denga anugrah dan kemurahan-Mu yang agung, telah datang tahun baru. Di tahun ini kami memohon pemeliharaan-Mu dari Syetan, kekasihnya dan balatentaranya, dan kami memohon pertolongan-Mu atas hawa nafsu yang mengajak kepada kejelekan, dan kami memohon kesibukan dengan perbuatan yang dapat mendekatkan diri kami kepada-Mu wahai Dzat yang memiliki kebesaran dan kemuliaan. Semoga rahmat dan salam Allah tetap tercurahkan kepada junjungan kami Nabi Muhammad teriring keluarga serta sahabat beliau."

Doa Awal Tahun ni dibaca 3 kali selepas Maghrib, pada awal Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, syaitan berkata : ' Telah aman anak Adam, amanlah anak Adam ini dari godaan ku pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan" 

Semoga kita berada dalam keadaan sejahtera amin. 

8 comments:

NORFA'EIZEN said...

salam..nak share ye entri ni khas awal muharam..mekasehhhh

hamihemo said...

Orang kata ilmu x baik di sorok..hehhe..sebar2 kan..hehe

FINA said...

mak suruh baca td.. =)

naLLysSs said...

bagus mije.. leyh baco ni..

tomatokering :) said...

salam maal hijrah.. ;D

ceq mai folow jugak noh ;)

Anuar Al-Ameen said...

ameen...

Lelaki Ini said...

selamat tahun baru hijrah!

hamihemo said...

terima kasih semua..ilmu kena kongsi baru la berkat huuhu....
pe pun salam maal hijrah