Followers

Jutawan Muda

Tuesday, April 3, 2012

Tugas Kita


Assalamualaikum..

Dah lama rasanya tak update ini blog..bukan sibuk mana nye pun..entah nafsu untuk mengupdate nya ngak ada..tapi pagi ni rasa nak lak jari2 ni menari2 atas keyboard ni hahahah...kita cakap pasal benda ilmiah kali ni boleh??? tp aq ni x de lah pandai sangat dalam benda ni..just apa yg aq nak buat ni apa yg aq mampu...n it is story

Kawan: Apa tugas kita kat dunia ni??
Aq: Belajar, solat, buat ibadah.buat dosa
Kawan: Tahu tak khalifah tu apa??
Aq: Pemimpin..satu sistem pemerintahan mungkin *teringat masa sekolah dulu belajar sistem pemerintahan Islam
Kawan: Oooo..sapa tu pemimpin...Raja, Ketua Menteri..Perdana Menteri..
Aq: Memang la kat Malaysia ni dia lah yg menjadi pemimpin..
Kawan: Kalau aku kata yg kita ni khalifah..kita pemimpin..cam mana...setuju
Aq: Ok..
Kawan: Berbalik pada soalan tadi..apa tugas kita kat dunia ni??
Aq:.......*mata berkelib-kelib
Kawan: Kalau aku cakap tugas kita ni ada dua...beribadah dan menjadi pemimpin..
Aq:..............*diam je
Kawan: Apa tugas khalifah ni..apa tugas kita sebagai pemimpin..tak semestinya dalam pemerintahan je..pemimpin ni kita ajak orang lain buat baik
Aq: Layak kita aq ni menjadi pemimpin?? nak jadi pemimpin ni kena ada ilmu
Kawan: Mung naik kereta ngan kawan..mung tau kat depan tu ada lubang..mung nak bagitau ke tak kat kawan mung tu da lubang kat depan tu???
Aq: Mesti la kita bagitau..
Kawan: Kita nak ajak orang buat baik ni bukan sahaja dari percakapan, dari perbuat kita, penampilan kita..kalau orang tertarik dan berubah kerana dia tengok kita, cara kita..itu dah jadi dakwah kat dia..

Apa yang aq nak cakap kat sini..bila kita rasa diri kita ni x cukup ilmu..x layak nak tegur orang.. rasa cam diri kita teruk..buat la sekadar yg kita mampu...kita nak berdakwah kena ada Ilmu (bagi aq la)..tak kan kita nak bagi tau arah jalan bila orang bertanya kat kita sedangkan kita tak tau pun tempat tu kat mana.....
Kita buat la apa yg kita mampu..apa yg kita tahu sebab Ilmu Allah ni banyak kalau kita belajar tak akan habis..Cara kita bercakap..kita berpakian boleh jadi dakwah pada orang lain...

Kadang2 persekitaran yang membuatkan seseorang itu berubah...dan ramai yang nak berubah sebenarnya tapi tak tau cam mana..x de orang ajak pun dia kearah kebaikan..

ok dah melalut entah kemana dah ni..apa yang aq nak bagitau tugas kita ada dua..beribadat pada Allah dan menjadi Khalifah..ingat la kata2 ni "selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah"(http://farahinlee.blogspot.com/2010/09/aku-lim-dan-islam.html)

*sory la entah pe2 yg aq tulis ni sebenarnya hahahah...memang x de bakat betul kalau bab menulis ni..kbai
Wasalam...

No comments: