Followers

Jutawan Muda

Monday, April 16, 2012

Kenapa orang lain bukan kita??

Assalamualaikum

Aq tertarik dengan statement yang dibawa oleh member aq ni. Katanya "kenapa kita selalu nampak orang lain"..kalau korang tak percaya try korang tanya soalan ni

"sapa orang Islam"

Jawapan dia mesti cam ni kan...

orang Islam ni, orang yang sembahyang, buat benda baik, mengaji Al-Quran..bla..bla...

"sapa orang Malaysia"


orang Malaysia ni orang yang dapat kerakyatan Malaysia la kan..

kalau korang perhatikan jawapan yang biasa kita berikan tu, kita nampak orang lain je..kenapa kita cakap yang "orang lain" tu adalah kita??..

bila aq dengar kawan aq cakap cam tu, aq pun terfikir..emmm(sambil angguk kepala)..a'a kan kita selalu je beri gambaran orang lain padahal kita ni orang Islam, kita ni orang Malaysai..kita selalu lupa pada diri kita padahal diri kita adalah contoh yang terdekat..

xtau la kot..kot aq je selalu beri jawapan cam tu agagagagag...

cakap pasal diri kita ni kan (tetiba nak ubah topik)..kalau sesuatu masalah berlaku yang melibatkan diri kita dan orang2 sekeliling kita or persekitaran kita, selalunya kita akan salahkan orang lain kan...
secara logik nya, sapa nak salahkan diri sendiri kan..

tapi kenapa kita x salahkan diri kita dulu baru kita salahkan orang lain??? adakah sebab kita no ego?? adakah kita tak peduli, asal kita dapat salahkan orang lain???

~kalau kita terlibat ngan x-cdent, for sure la kita marahkan, nak-nak kereta yang kita sayang dah remuk kan...berasap kepala..semau orang kita nak marah, semua orang kita nak salahkan..semut lalu depan mata pun kita nak marah (ok tipu lettew)...kita kena kawal marah kita baru kita jadi tenang..so kita boleh fikir dengan rasional..apa2 keputusan yang kita ambik, kita tak akan menyesal lepas tu...

sory kalau apa yang aq tulis ni korang x faham...biasa la kadang2 aq ni syok sendiri bila menulis..aq sorang je faham bila orang baca, entah apa-apa...

sekian..

layan lagu ni dulu...


4 comments:

KhaiRin : anies said...

tu namanya ilusi mata..

hamihemo said...

Khairin : anies

cam mana tu..cu terang sikit hehehe

raudhah said...

salam, share je mende 2.

belajar kat upm ye? sama la!

hamihemo said...

Raudhah: terima kasih...
yap sya pun UPM..hehhhee..