Followers

Jutawan Muda

Friday, April 6, 2012

Muhasabah


Assalamualikum

Jom kita berfikir sekejab..cuba kita fikir apa yang dah kita buat selama kita hidup kat dunia ni...Dari zaman kanak-kanak kita tak tau apa2x..main je kerja kita..masuk bendang..mandi sungai..x de dihimpit dengan masalah dunia..masalah hati..masalah perasaan..indah kan..

Bila remaja kita belajar..banyak faktor kita belajar..kerana cita-cita kita..kerana ibu bapa..kerana family..kerana kawan2x..apa yang kita lakukan pada masa tu..untuk berjaya kita belajar bersungguh2x..dan cikgu2 bersungguh2x mengajar kita..sebab dia tau kita nak belajar dan berjaya..

Bila kita dewasa..mata kita celik..hati kita terbuka..tengok dunia luar dengan mata hati..terbit keinsafan pada diri kita..mungkin zaman remaja kita berlalu dengan dunia remaja yang keseronokan bercinta, berkawan..tapi bila kita dewasa kita tengok dunia luar..peperangan, kehancuran, kebuluran..dan kita tau ini adalah kuasa Allah..pada masa yang sama kita bersyukur kerana negara kita masih lagi aman..tak perlu kita nak pegang pistol kawal rumah kita 24jam..

Dengan kesedaran yang ada pada kita itu..kita mahu mengajak orang kearah kebaikan..apa yang termampu kita buat..tapi persoalan di sini..Adakah kita betul2x lakukannya?? Adakah betul kita buat tu kerana Allah?? Atau kita buat tu kerana keadaan sekeliling kita??

Kita ada skill melukis..ada kawan kita mahu belajar melukis..kita tau kalau kita usaha lukisan kita akan cantik walaupun kita tak ada bakat asalkan kita usaha mau belajar..Setiap kali jumpa kita, kawan kita akan bawa kertas lukisan dan pensil..dalam proses melukis itu, kawan kita rasa lukisan yang dia lukis itu tak cantik seperti mana lukisan kita..dan pada satu ketika dia rasa putus asa..mungkin dia rasa, ni bukan jalan dia..tapi kita rasa dia boleh..asalkan belajar dan jangan putus asa..Tapi persoalannya apa yang kita lakukan untuk kawan kita seperti ini..Atau bagi kita "tak pe la nanti dia nak belajar balik dia datang la cari aq"..atau kita berasa penat melayan karenah kawan kita ini..

Cuba kita fikir kalau diri kita berada di tempat kawan kita..di saat kita rasa putus ada..apa yang kita mau..itu yag perlu kita selami..apa yang kawan kita rasa itu kadang2 bagi kita hal remah..tapi bagi kawan kita itu ia bagi impek yang besar..Adat orang mau belajar mesti dia akan tanya kita bila masa kita free, dia mau belajar, tapi bila sekali sekala kita yang bertanyakan dia "jom esok kita belajar" mesti kawan kita tu lebih semangat kan...

kadang-kadang kita tak nampak kenapa ada orang sering putus ada walaupun untuk belajar di jalan Allah..apa yang aq tulis kar sini, apa yang pernah rasa..bila kita nak sesuatu kita usaha..pada waktu kita rasa semangat gilerr ada perasaan down...kalau kita nak belajar mesti la kita selalu bertanyakan kawan kita kan..tanya itu..ini..di situ..di sini..tapi bila aq fikir balik n kalau aq kat tempat kawan aq ni..aq rasa aq ni cam terdesak sangat..ya la selalu mesej..dan itu kadang2 buat aq down nak bertemu dia..sebab kadang2 kita x sedar ada yang kita buat..


1 comment:

KhaiRin : anies said...

malu bertanya sesat jalan, malu belajar, jahil la akhirnya