Followers

Jutawan Muda

Saturday, June 19, 2010

1 mesej boleh merosakkan 9 manusia

Assalamualaikum
Selamat pagi semua huhu...betul2 pagi ni..Before tu aq nak minta maaf la kepada kekawan yang aq telah hatar mesej tadi..huhhu..aq memang x percaya mesej cam ni..dah banyak kali aq terima tapi aq buat tak tau je..tapi x tau la hari ni tangan ni gatai nk foward mesej tu kat kekawan mesej dia mula2 tu cam nasihat or peringatan tapi ayat last mesej dia tu buat aq x percaya dia cakap **siapa yg tdak menghiraukannya mka akan mendapat nasib yg buruk slama 6 than....dalam waktu 1 jam anda akan mendapat rezeki yg tiada tara jumlahnya jgn di permainkan Demi Allah ini amanah dan jgn hapuskan mesej ni sblum dihantar kepada 9 orang**...

a.a cam tu la bunyi mesej dia..aq pun da terfikir..apakah Allah akan menurunkan bala kepada hambanya jika abaikan mesej ni?..apakah aq akan dapat nasib buruk selama 6 thn? tapi aq yakin jawapannya tak..Allah x kan menganiaya hambanya..mesej cam ni kadang2 boleh buat iman kita tergugat sebenarnya..ada orang terlalu tabsud dengan benda cam ni sehingga dia lupa bahawa semua ini datang dari Allah..

ya memang betul mesej yang nak disampaikan tu baik,,mengigatkan diri kita yang alpa..tapi dalam kebenaran tersebut diselitkan sesuatu yang ,membuatkan aq terfikir adakah ni propaganda syarikat telekomunikasi untuk memperoleh keuntungandengan menbuat mesej2 cam ni dan perlu di hebahkan kepada orang ramai..

ok cuba bayangkan jika kita dapat mesej ni..pastu kita forwardkan kepada 9 orang..pastu 9 orang ni hantar keppada 9 orang lain..pastu 9 orang tu pula hantar kepada 9 orang lagi...dan begitu la setrerusnya...jika 1 mesej 1 sen katakan..berapa banyak dia orang dapat dengan membuat mesej sebegini sahaja..kadang2 kita ditipu dengan mesej sebegini sahaja..sebagai seorang Islam mesej sebegini boleh merosakkan kita punya kepercayaan..mesej sebegini dia pun tercatat dalam mana2 kita mahupun al-Qur'an..so kenapa kita hendak takutkan mesej sebegini..

time kasih kepada kawan saya yang telah memberi maklum balas tentang mesej tersebut katanya.."jangan meletek sesuatu hukum itu sesuka hati, dan setiap apa yang terjadi datang dari Allah bukan datang dari hantar sms atau x"..

jika kita dapat mesej berunsur nasihat @ peringatan kita boleh ambil apa yang baik untuk kita jadikan pengajaran kepada diri kita tetapi jika da yang mengatakan yang bukan2 baik delete sahaja mesej tersebut..nasihat orang tua2 fikir dulu sebelum bertindak..

3 comments:

Kanda said...

boleh merosakkan akidah jika tak kena cara.. abaikan sahaja jalan terbaik..

Lt. fDanialz said...

sebenarnye tu salah satu agenda orang kafir nak memutarkan hukum islam seolah2 hantar mesej itu sangat WAJIB.. kalau tak hantar dapat bala..

padahal tinggal semayang 5 waktu pon Allah tak pernah cakap nak hukum bala terus..

hamihemo said...

emm betul tu...da orang takut sangat dengan benda cam ni..dapat mesej cam ni gelabah terus send kat member tapi sembahyang x cukup huhhuuh...

org kafir ni guna semua benda untuk merosakkan umat islam