Followers

Jutawan Muda

Wednesday, December 21, 2011

Harapan Pada Pengharap

Assalamualaikum

Malam akan beransur pergi menjemput siang hadirkan mentari, burung bertepuk kegiraggan, aq termenung perpanjangan...*ayat sedih seh*...aq nak minta maaf kalau ada yang terbaca entry kali ni akan terasa apa yang aq nak ludah luah ni...tetiba rasa nak lepas empangan di dada...huhuhu


Aq ni bukan baik sangat pun, bukan pandai sangat pun.*itu memang realiti...Mesti anda semua pernah alami perasaan jika kita mengharapkan sesuatu dari seseorang. Paling senang la bila kita minta ayah kita beli basikal masa kita kecik2 dulu.. mesti tiap kali ayah kita balik kija kita akan tanya "ayah mana basikal yang ayah janji nak beli" ayah yang penat, letih baru balik kerja pun jawab "nanti esok la ayah beli"..bila esoknya anak ini akan bertanya lagi dan ayah akan bagi same answer, lama2 anak ni akan rasa 'la ayah ni janji je tapi x beli'. Lain kali anak ni akan rasa ayahnya x boleh bagi apa yang dia maukan, so dia akan cari benda lain yang dapat mengantikan kekecewaan terhadap ayah dia...

Sama la juga dalam kita berkawan ni, kalau kita mengharap sangat pada kawan kita ni, kalau boleh kita nak melutut kat kaki dia supaya tolong kita tapi x la sampai melutut kat kaki dia kan tapi akhirnya hanya kita je mengharap. Kalau kita minta kawan kita ajar kita benda yang kita betul2 x faham, sekali pergi jumpa dia ok lagi, kali ke dua "kenapa tak pergi tanya orang lain dekat2 kolej je, bukannya apa lagi senang kan x yah lah susah2 jalan"..apa perasaan anda ketika tu..tetiba rasa cam terjun lombong kan..Kita punya harapan yang tinggi untuk tanya dia, kita ada alasan tersendiri x tanya orang lain dan tanya dia benda tersebut. Memang bahasa dia lembut je tapi yang mendengar ni "dia ni nak tolong aq ke".. Tapi aq selalu cakap kat diri aq, dia sibuk kot waktu ni...tapi bila acap kali benda ni berulang tak mampu kita nak positive diri kita.

Kalau lah yang kita janji tu atau nak tolong tu aweks kita apa kita buat, mesti la kita tolong dia sungguh2 betul x. even kalau dia x pandai baca pun kita akan tolong dia sampai la dia boleh baca..samapi cam tu sekali kita nak tolong dia. tapi kalau lah tu kawan kita, kita akan buat cam tu jugak ke?? Kalau betul memang bertuah lah kawan anda. Tiap kali kita minta tolong ngan orang, kita punya harapan memang tinggi, tapi pada orang yang kita harapa tu x tau la perasaan dia kat kita ni cam mana. x kan sampai kita nak merayu2 minta tolong, sampai nak menangis. tak pe la aq simpan dalam hati, itu paling selalu aq buat, kalau orang yang kita harap tu x boleh tolong kita nak buat cam mana, nak p letak pisau kat tengkok dia minta dia tolong kita... apa ke jadah nye pun..

Ini  apa yang aq rasa la untuk satu benda ni, rasa tebal muka ni, malu sangat bila nak minta tolong. tapi kalau tak minta tolong cam mana lagi..kita x pandai benda ni buat cam mana pun kita x kan dapat benda tu kalau orang x ajar kita. mungkin ada benda kita boleh dapat tanpa minta tolong orang lain tapi ada benda yang kita tak dapat kalau orang x ajar kita. Dapat ke kita baca buku kalau x de orang ajar kita, dapat ke kita baca Al-Quran kalau orang tak tunjuk kita ni Alif, Ba, Ta. Tapi kita boleh je drive kereta kalau orang x ajar kita betul x.. Tiap kalau jumpa ngan dia mesti rasa Ya Allah malunya, tapi bagi dia buat pe nak malu, malu la pada Allah, memang betul, tapi Allah jadikan kita ni beremosi. Bila kita sedih, kita marah selalu orang kata 'itu mainan syaitan selalu membolak-balikkan hati kita'..ya tu memanglah kerja syaitan tapi bukankah itu emosi kita..

Ok la that feeling come again, hope fly without wing.. Walaupun malu tapi aq still lagi mengharapkan dia agar suatu hari aq boleh merubah diri aq. Tapi aq rasa x sempat, aq akan tua sebagaimana aq sekarang tiada perubahan..Hope ada sinar menerangi jalan untuk aq berjalan kembali, kalau tiada cahaya itu, akan tidak akan dapat berjalan walaupun setapak..

That is my feeling, i can't say directly to that person but if that person read this 10000000000000000000x terima kasih banyak tolong aq, sory memang banyak datangkan masalah, muka yang x tau malu selalu tanya benda yang sama..tu la bodoh gak aq ni kan hahahah...have a nice day...doa2 la agar hidup ang x di ganggu nyamuk aq lagi. 1 sem je lagi, harapan still meninggi..

Pada yang baca ni sory la serabutkan mata u all ngan tulisan aq yang entah pa2 ni...jumpa lagi di luahan seterusnya..

Prepare my self to final exam next coming week.

No comments: