Followers

Jutawan Muda

Wednesday, April 3, 2013

Jiwa Yang Sakit


Di kala diri terasa begitu jauh dari-Nya, kita menyangka Dia membenci kita..
Ohh itu tidak mungkin sama sekali;

"Kita hanya perlu bergerak selangkah, Allah mendekati kita seribu langkah. Kita hanya perlu berjalan merapati Allah, Allah akan mendekati kita dalam keadaan pantas."

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang “Aku” maka (ketahuilah) bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo’a apabila berdo’a kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka itu beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran ( Al Baqarah: 186).

Tapi jiwa ini kadang-kadang sakit. Hati ini kadang kala terasa kosong, merintih di jalan-Nya, ke mana harus di bawa hati dan jiwa ini, di mana mahu ku pautkan tangan dan kaki ini agar dapat diri ini merawat jiwa yang sakit ini.

Ya kadang-kala diri ini terasa keseorangan menuju jalan yang luas dan lurus, tapi diri ini tidak sedar bahawa di hadapan sana ramai yang menunggu dan menghulurkan tangan menarik diri ini kearah kenikmatan hidup.

Ya yang sihat kadang kala sakit memerlukan penawarnya, rawatlah jiwa yang sakit itu di atas sejadah, hadirlah jiwa yang sakit itu di barisan makmum, serahkanlah jiwa yang sakit itu kepada Ilahi kerana dari Dia lah segala penawar bagi jiwa yang sakit..

p/s: Baiki diri untuk dir sendiri bukan untuk menjadi alim, tetapi untuk melepaskan diri dari lembah Jahiliah.
Radha Allah paling itu, moga jiwa sentiasa di jalan-Nya


No comments: